AUC – wyznaczenie koordynatora do spraw usług cyfrowych

Zgodnie z Aktem o usługach cyfrowych, czyli rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/206 w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych, do 17 lutego 2024 r. Polska jest zobowiązana do wyznaczenia koordynatora do spraw usług cyfrowych.

Koordynator do spraw usług cyfrowych wraz z Komisją Europejską ma nadzorować oraz egzekwować prawidłową realizację rozporządzenia, głównie poprzez realizację celu rozporządzenia, jakim jest przyczynianie się „do właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego usług pośrednich poprzez ustanowienie zharmonizowanych przepisów dotyczących bezpiecznego, przewidywalnego i budzącego zaufanie środowiska internetowego” (art. 1 ust. 1 AUC). Komisja będzie regulować działania bardzo dużych platform internetowych oraz bardzo dużych wyszukiwarek internetowych, czyli w praktyce kilkunastu największych rynkowych graczy. Koordynator do spraw usług cyfrowych ma z kolei realizować swoje obowiązki na terytoriom danego państwa członkowskiego, w tym m.in. dokonywać odpowiednich czynności sprawdzających, koordynować inne podmioty w kraju, które również nadzorują wykonanie AUC oraz uczestniczyć w transgranicznej współpracy w zakresie odpowiedniej realizacji rozporządzenia.

Polska nie wyznaczyła dotychczas takiego regulatora, jednak 5 stycznia 2024 r. Ministerstwo Cyfryzacji ogłosiło rozpoczęcie konsultacji dotyczących wdrożenia AUC do polskiego porządku prawnego. Założenia projektu ustawy wdrażającej obejmują m.in. wyznaczenie Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej jako koordynatora do spraw usług cyfrowych. Z treści dokumentu można także wyczytać, że pewne obowiązki związane z realizacją AUC będą wykonywane przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Pozostałe założenia omawianego projektu obejmują:

  • określenie zasad postępowania przed organami wyznaczonymi zgodnie z AUC oraz współpracy między nimi;
  • ustalenie procedur dokonywania przez koordynatora do spraw usług cyfrowych: nadania statusu zweryfikowanego badacza, nadania statusu zaufanego podmiotu sygnalizującego, certyfikacji organów pozasądowego rozwiązywania sporów;
  • dostosowanie wymogów, wydawanych przez organy administracyjne oraz sądy, nakazów podjęcia działań przeciwko nielegalnym treściom i nakazów udzielenia informacji, do tych wskazanych w AUC;
  • wdrożenie zasad dotyczących odpowiedzialności cywilnej oraz postępowania przed sądami obejmujących odszkodowanie z tytułu naruszenia AUC.

Ministerstwo będzie zbierać uwagi do 19 stycznia.

Treść rozporządzenia: Akt o usługach cyfrowych

Treść ogłoszenia Ministerstwa Cyfryzacji wraz z założeniami: Konsultacje dot. wdrożenia AUC